Aké programy sa naučiť?

UPDATE: Nový článok s aktuálnymi softvérmi a postupom, ako získať ich študentské verzie nájdete TU

Mnohí z Vás majú hlavne v prvých rokoch na škole rovnaké otázky: S akými programami pracujete ? Ktorý je najlepší? Ktorý je najjednoduchší? Kedy sa musím naučiť pracovať na PC?

Na tieto otázky sa nedá objektívne odpovedať. Každý program má niečo do seba, každý v niečom vyniká, každý je v niečom slabý. Avšak čo sa dá je porovnanie výsledkov z jednotlivých programov s ktorými som sa osobne stretol (alebo moji spolužiaci).

Treba si hlavne uvedomiť, čo od programu očakávame. Či už v škole alebo v praxi sa s prácou na PC stretnete s 3 základnými úkonmi – 2D, 3D a vizualizácie.

2D kreslenie

AutoCAD

Čo sa 2D kresieb týka (mám tým na mysli pôdorysy, rezy, pohľady, situácie..), doporučil by som  naučiť sa ovládať AutoCad. Je to všeobecne používaný program na 2D kreslenie a preto je dobré ovládať aspoň základy. Stretnete sa s ním v školách a architektonických kanceláriách skoro na celom svete. Dokonca má aj free licenciu pre študentov. Takže počas štúdia u nás na FA ho máte prakticky zadarmo. Ako alternatívu k AutoCadu by som možno spomenul ArchiCAD.

ArchiCAD

Je to BIM program, ktorý funguje na dosť podobnej báze, len ma doplnenú niečo ako “knižnicu” objektov, kde namiesto kreslenia čiar a oblúkov (ako v Autocade) všetko priamo už aj “modelujete”. Všetky veci, ktoré nakreslíte v 2D (steny, dvere, okná, schody, strechy, …) sú priamo editovateľné 3D objekty a môžte ich modifikovať. V programe ich je neúrekom. Od konštrukčných vecí (steny, dosky, stĺpy…) cez zariadenie (gauče, stoly, stoličky, kuchynské spotrebiče…) až po stafážne prvky a zeleň. Program je to dosť jednoduchý a veľa začiatočníkov začína práve v ňom. Od verzie 18 je do programu zabudovaný aj vynikajúci renderovací “plugin” Cinerender, ktorý je zabudovaný v programe Cinema 4D. Dajú sa s tým robiť skutočne vynikajúce rendre. Avšak tu sa venujem 2D programom. AchiCAD má, samozrejme, aj 2D editačné prvky. Čiary, krivky, oblúky, texty, šrafy, všetko. Všetko editovateľné, len treba vedieť kde hladať 🙂

Viac programov ja osobne na 2D veci nepoužívam. Viem, že existujú nejaké “alternatívy” AutoCadu typu ZwCad, Allplan a pod., ale podľa mňa na spomenuté 2 nemajú.

3D modelovanie

SketchUp

sketchup

Dnes je na trhu strašne veľa rôznych programov na 3D modelovanie. Ak ste doteraz ešte nemali žiadnu skúsenosť s touto prácou doporučil by som začať s niečim ľahkým. Možno vašim potrebám bude vyhovovať aj SketchUp. Je to jednouchý program, ktorý je tiež zadarmo (existuje aj verzia Pro ktorý je platený – a má určite veci ktorý ten základný program nemá). Na modelovanie zo začiatku bohato postačí. Poznám ľudí, ktorí s ním robia počas celej školy, a dokonca je aj častým programom v praxi. Na jednoduché vymodelovanie + render bohato postačí. Funguje na princípe nakresli – push/pull. Avšak program prestane byť zábavný, keď je architektúra trošku viac ako len kubická. Ak už v modely sú nejaké oblé, nedajbože parametrické veci, tak na SketchUp rýchlo zabudnite. Áno, existujú pluginy, ktoré vám aj takúto prácu zjednoduchšia, no nie je to ono.

Rhinoceros

rhino

S týmto programom, žiaľ, ja osobne nemám skúsenosti, takže ho nemôžem popísať (čo sa týka modelovania). Možno sa niekto nájde a napíše vetičku dve ako ľahko/ťažko sa tu modeluje ? 🙂

ArchiCAD

archicad

Tento program sa už v zozname nachádza pri 2D veciach. Spomeniem ho aj tu, nakoľko ide o BIM (Building Information Modeling) program. Modelovať v ňom aj celkom zložité modely nie je vôbec ťažké. Asi od verzie 15 (alebo 16) je v programe zabudovaný tool Morph, s ktorým vymodelujete prakticky čokoľvek. Avšak naučiť sa ho ovládať chce trošku cviku. Ja som s ArchiCadom už od 10 verzie (najnovšia je 18) a som veľmi spokojným užívateľom. Taktiež poskytujú študentské verzie zdarma. Naučiť sa s ním modelovať je jednoduché. S niektorými nadstavbami sa dá použiť aj na veci typu: energetická náročnosť budov, TZB apod.

3DS Max

3dsmax

Asi najzložitejší program zo všetkých je 3DS Max od Autodesku (rovnaký výrobca ako Autocad). Naučiť sa v ňom modelovať je dosť náročné a kým si osvojíte všetky techniky ako modelovať, tak vám to nejaký ten piatok zaberie. Avšak keď to zvládnete, organická architektúra vám už nebude robiť vôbec problémy 🙂

Cinema 4D

cinema4d

Cinema 4D je tiež dosť rozšírený program. V minulosti sa často využíval na dopracovanie modelov z ArchiCADu a následný render, nakoľko si tieto dva programy dosť rozumejú. Avšak teraz, keď už aj v Archicade je zabudovaný CineRender, tak to asi už nebude potrebné. Aj modelovacie schopnosti su v ArchiCade čím ďalej, tým lepšie. Ale stále sa najdú ludia, čo robia v Cineme4D. No skôr ho obľubujú dizajnéri ako architekti. Rovnako ako v 3DS maxe má cinema dosť rozšírené možnosti na tvorbu animácií. Vytvárať tieto sekvencie je ešte zložitejšie ako klasické rendre 🙂  Ale prečo nie :). Prelety nad mestom, urbanistic štúdie a pod. V neposlednom rade sú náročne aj na HW počítača.

Iné

Čo sa týka ďalších programov, ktoré stoja za zmienku, je to asi Blender, Modo, LightWave. Prvý z menovaných je celkom perspektívna vecička (otázne je, či aj na Slovensku), kde celý Blender má asi 60 MB (pre porovnanie inštalačka 3Dska ma niečo cez 3gb a samotný program cez 6gb!) a má obdobné schopnosti ako 3DSMax :). Jeho najväčšou výhodou je, že je zadarmo (o5 porovnanie 3DS  cena – $3675 ) a funguje aj na všetkých platformách (linux included).

blender

Renderovanie

Po strastiplnej ceste kreslenia a modelovania sa konečne dostávame do vytúženej fázy – renderovanie (vykreslenie nášho modelu). Programy, ktoré som popísal vyššie majú (až na výnimky) veľmi slabé vstavané renderovacie schopnosti. Ako výnimku považujem ArchiCad ( iba od verzie 18) a Cinemu4D. Vačšinou potrebujeme nejaký plugin alebo externý program na vyrenderovanie nášho modelu. Jedným z najbežnejších renderovacích programov je asi Artlantis.

Artlantis

Primárne je tento program určený na renderovanie modelov z ArchiCadu. Priamo v Archicade je možnosť exportovať z 3D okna pohľad do formátu, ktorý Artnaltis otvorí. Tu už len nastavíme materiály (drag´n´drop priamo do modelu), osvetlenie scény, pozadie, “kvalitu renderu” a stlačíme rendrovať. Výsledok je priemerný. Lepší než to čo vypľuje ArchiCad, ale nie je to nič ohúrujúce. Hlavne tráva je strašne nereálna. Často to ľudia riešia tak, že trávu dorobia vo Photoshope.

Prikladám zopár ukážok vyrenderovaných v Artlantise od kamarátov (resp. svoje). Pod každým programom dám takúto malú ukážku.

SketchUp + Vray

Ak už ste niečo robili so sketchupom isto vám niečo hovorí aj slovo Vray . Jedná sa o plugin (nielen) do SketchUpu, kde sa relatívne ľahko dajú vytvoriť podarené rendre. Nastavení je mnoho (omnoho viac ako v Artlantise) a aj výstup je o niečo krajší. Stále sa však nedá dosiahnuť realistickú vizualizáciu – ale veľmi sa tomu približuje.

Kedže Vray pracuje s mnohými programami nebudem tu znova popisovať jeho funkcie v tých či oných programoch. Vždy sú rovnaké. Len výstup je stále trochu iný.

Rhinoceros + Vray

– doplním –

3DS Max + Vray

3DSko je asi najzložtejsie na nastavovanie. Treba pracne natextúrovať každý povrch, hrať sa hodiny zo svetlom, nastaviť všemožné nastavenia 😀 .. a po úmornej práci vám vyskočia takéto pekné rendre 🙂

 Lumion

Pri tomto programe sa jedná o standalone programík, do ktorého nainportujete váš model, popridávate stafáž, ľudí autá, stromčeky, pridáte vietor, graviáciu a môžte renderovať. Dajú sa tu vytvárať aj animácie. Avšak nedá sa dosiahnuť také výsledky ako pri iných programoch. Výsledky (hlavne v detaile) vyzerajú ako z počítačovej hry.

Blender

Tieto som stiahol z internetu, nakoľko nikto z mojich kamarátov nerobí v Blenderi 😀

Photoshop

Za asi najzdarilejšie rendre ja osobne považujem, ani nie tak rendre, ako skôr koláže z photoshopu. Vyrenderuje sa jednofarebný model zo sketchupu a pracným natexturovaním sa doretušuje obrázok. Vznikajú tak hyper-realistické vizualizácie, avšak za cenu veľmi veľa času stráveným nad týmto spôsobom 🙂

Programov je na trhu mnoho ako na 2D kresbu, 3D modelovanie tak aj renderovanie. Určite existujú ďalšie programy a pluginy, ktoré som tu nespomenul a vy ich používate. Ak nejaký taký poznáte pošlite nám meno pluginu + vašu vizualizáciu, veľmi rád ho zahrniem do tejto “galérie”.

Tento článok by som rád venoval všetkým, ktorí váhajú nad tým do akého programu sa pustiť. Najlepšie by asi bolo poznať z každého niečo, v každom vedieť čosi urobiť a niektorý si vybrať a poznať ho na 100% (napríklad keď si nájdete prax v nejakom ateliéry a tam ho budú používať). Vyššie som spísal asi najpoužívanejšie programy, s ktorými som sa stretol. Ale aby ste sa nenaľakali, nikto vás na počítači v škole robiť nenúti 🙂 Nájdu sa aj práce, ktoré sú robené ručne a sú tiež veľmi pekné a hodnotné 🙂

PS: ďakujem Danke, Bajlovi, Tomášovi, Maťovi, Kubovi a Andrejovi za vydarené vizualizácie 🙂


Publikovaný

v

od

Comments

Jedna odpoveď na na “Aké programy sa naučiť?”

  1. And Avatar
    And

    Este doplnit REVIT ako 2D a 3D a z renderovacieho spektra mozno spomenut Kerkythea a zo spektra grafickych programovo Corel Xdraw

Pridaj komentár